Saigon - Ho Chi Minh City

Hej Hemma!!

Da har vi anlant huvudstaden. Det gamla namnet ar Saigon och det nya Ho Chi Minh City (HCMC).
Vi har inte sett sa mycket av den annu, kom vid 21 pa kvallen.
Vi har stralat samman med Hven folket pa ett riktigt fint hotell! Super skon sang, bra badrum, bra tv kanaler och forhoppningsvis slipper vi frukost :)

Imorgon formiddag skall vi ge oss ut och boka resan till Kambodja. Forhoppningsvis redan imorgon, men vi far se. Det kan mycket val vara en dags vantetid. Da dor vi inte, for som sagt, hotellet ar super!
Vi tankte aven hinna med att besoka krigs museeumet som finns har i stan.

Kvall var vi och at med Louise och Fredrik pa en liten restaurang har runt hornet. Jag och M at mexikanskt och vara vanner pizza. Det var gott och alla var nojda och belatna, samtliga langtade hem till sangen sa det blev en tidig kvall. Klockan ar 23,20. (Bara en parantes, jag hade kort kjol och linne. Det var bara skont! Det sager en del om temperaturen va?)
Mattias tittar pa fiskare pa Discovery chanel och jag har lanat vannernas barbara dator och sitter saledes brevid honom i sangen och skriver! Ar det lyxigt eller?!

Bussresan hit gick ganska bra, vi holl pa att bli avslangda i Na Trang (hemska tanke, vi var sa klara med det stallet) men avvarjde det sa vi kom ivag ordentligt.
Va?
Jassa ni vill veta mer om varfor vi holl pa att aka ut?
Ja det var det vanliga, Mattias slet och rev i inredningen och spydde i knaet pa chaffisen. Han var full som vanligt, M alltsa.....

Naaaa, sa var det inte!!!
Vi hade satt oss tillratta och skotte oss bra. Svenskar som vi ar, skotsamhet ar vart valsprak.
Da kommer en kvinna fran bussbolaget och hon viftar med en biljett, som inte ar varan, och anklagar oss for att bara ha betalat for sitting-bus. Och vi har ju naturligtvis betalt for sleepingbus och vi har dubbelkollat 3 ganger att vi ar pa ratt buss. Men hon gav sig inte, och blev ganska arg pa oss. Hon hade minsann raknat alla och det maste vara vi som gatt fel. Hon fick inte ihop det med antalet folk och biljetter annars.
Vietnameser eller Asiater overhuvudtaget ar itne kanda for att bli hogljudda men hon sa mycket hogt till oss
GET OF THE BUS P L E A S E . . .
Vi kravde att hon skulle hamta alla biljetterna, man lamnar namligen fram sin biljett nar man gatt pa.
Bland dem visade vi var biljett, att det inte alls var den hon tyckt upp i nasan pa oss.
This is our ticket, sa M.
Are you sure, sa hon
Absolutly.
Da bara gar hon och borjar hacka pa nagon annan. Och efter bara en lite stund hittade hon ett vietnamesiskt par som var syndarna!
Get of the bus - pha, get of my back!!!!

Mer har det inte hant idag. Igar var det bara slappe. Dock lag vi inte pa stranden. Blasten och molnen gjorde det for kallt. Trist. Vi satt pa Sailor Club och laste nastan hela eftermiddagen. At kvallsmat pa ett annat trevligt stalle och akte sedan hem och packade. Fangade en gigantisk kackerlacka pa var toalett. Jag var chockad, har nastan aldrig sett sedana live. Den var super acklig, sprang fort som attan. Vi fangade den under en lite hink som vi kilade fast mellan vaggen och toastolen. Vi ankrade den med en av rummets inneskor. Ha ha ha, undra vad staderskan tankte nar hon hittade det arrangemanget idag???

Vad har ni for vader hemma? Det ar inte SNO va?
Varfor skall Stubben till Getingarna? Det gor mig ju nyfiken!!
Anneli, du maste beratta vilken hast du far pa tisdag! Om jag inte raknar fel sa kommer jag att ha den nar jag kommer hem. Vi kommer hem den 3 mars vid 12 tiden istallet for den 2 mars pa kvallen. Vi flyger med Cathay Pacific hem ocksa, over Hong Kong och London. Det ar pa dagen 3 veckor tills dess. Vi har, som ni vet, varit lite besvikna pa vader, vaskor och sjudkom. Men ni borjar det goa! Varme!
Karro maste ju ha kommit hem fran Italien nu! Alla ben i behall? Du har fort en tynande tillvaro har inne, nu vill vi ha rapporter! Fast du kanske inte far Nova fran mamma! Hon verkar ganska fast!
Och Tjorvens vakter? Finns ni har inne? Hur mar det lilla livet?

Sa trevligt det lat med korvgrillning! Det vill vi garna gora nar vi kommer hem! Mums!
Ta hand om er! Hors snart igen!
Kramar!

Eller vad säger du?!
Postat av: Karro

Aaaahhhhh... shit! Här har jag gott i godan ro i tron av att ni förmodligen inte han blogga första veckan och jag nu skulle svänga inom sidan för att se om ni haft tid till nåt litet inlägg. Och inser att OJ vad jag har missat!! Måste sätta mig på lunchen och läsa igenom allt.
Japp, vi är tillbaka från Italy. Val Gardena var suveränt bra! Och inga ben brutna utan jag klarade mig faktiskt över förväntan. :) Strålande solsken, vindstilla, 2.500 m ö havet, massor med röda och blå backar, mycket snö, enorma skidområden, backe på 1 mil, 70 kvm lgh för mig och Fredrik, supergod mat etc etc. Toppen med andra ord!

Och med Nova har det gått kanon! Din mamma lämnade henne igår och sa när hon kom in med henne på jobbet att hon till och med dragit lite i kopplet när de var på väg in hit. Så det tar jag som ett gott betyg, då vantrivs hon ju inte iaf. :)
Hon & Accha gillar varandras sällskap och iaf min hund blir bättre i Novas sällskap. Nova har en lugnande inverkan på apan och jag tror att Nova finner lite stöd från Accha när det är lite läskigt. De vet nog inte om det själva men man kan se det på dem. Ligger gärna nära varandra och tramsbusar när de får chansen.
Och det är såååååå duktiga i mammas lilla etta! De är så lugna både kväll och natt (Nova snarkar så det skallrar...). Tjuva mat har hon inte lyckats med ännu och hon är underbar på promenaderna. Lite läskigt är det dock vid mycket trafik eller när vi går genom stan (tar ju 40 min morg & kväll att gå fram och tillbaka till jobbet). Möte med andra hundar har också gått kanon, ett enstaka "BOOFF"-skutt har hon gjort nån gång men inget mer.
På jobbet har hon funnit sig tillrätta och sussar så lugnt. Hon har även fått följa med och hälsa på hos andra istället för att ligga hemma själv, som även det har gått jättebra. Likaså hemma hos mig och Fredrik, var där igår med alla tre hundarna. Det var trångt och massor med mat lagades, men inte ens när det trillade ner mat (jag slabbar ibland...) så blev det gruff.
Så hon är en stjärna Nova och ni är lyckliga som har henne!

En stor kram till er och jag hoppas verkligen att semestern blir toppen resten av tiden!

Postat av: Anneli

Hej hej!
Har varit mycket i skolan nu så har inte riktigt hunnit med att läsa på några dagar. Är bekant med de fruktansvärt äckliga kackerlackorna, de är otroligt motbjudande varelser! :) Var till Halmstad i helgen och Stubben fick följa med, visste inte om jag kunde lämna han så länge ensam.. Men han var inte helt nöjd med att bo i en 1:a i Halmstad så han fick åka till Getinge och bo där till söndag kväll. Där låg han iaf inte och tryckte under sängen.. Men gladast blev han när han fick åka ner till stugan igen.. Saknade tydligen inte Sanna så mycket. Ja ikväll ska jag iväg och rida, raporterar om det imorgon.. måste säga att det finns en hel del orginal i din ridgrupp... :) ha det så bra och lycka till på den fortsatta resan! kram

2008-02-12 @ 09:34:38
Postat av: Moster

Hej på Er! Har åter igen läst i resedagboken, för att jag tycker att det är så himla kul. Jag tycker också det är så himla kul att skriva. Sen...om Ni uppskattar mina inlägg är ju en annan historia. Kan väl skriva om väderläget i Borås om inte annat. Gråmulet och lite råkallt hela dagen. Kanske samma väder i Halland. Getingarna får väl referera om det. Nu skall väl det komma några dagar med mycket sol vad jag kan förstå. Härligt! Hoppas solen skiner på Er. Har alldeles nyss haft kontakt med Basse på telefon. Ringde och grattade på födelsedagen. Han hade inte ätit tårta, men det brydde han sig inte om, för han tycker ju inte om tårta. Han har varit ledig idag och åkt skidor hela dagen i 75 cm snö och jättesol. Nu skulle han iväg på boxningsträning. Riktigt fullt i backarna är det inte där uppe men han befarade vecka 9 då 08:orna kommer. Tack Christin för dina förklaringar. Lalle sa`: De va ju de jag sà, att alkogel inte hjälper. Lalle är alltid mycket förståndig. I söndags efm stod Aleksander i hallen och sà hej-hej och överraskade. Han bor numera i Oslo, som Ni kanske vet. Han hade varit i Halmstad över helgen och festat med gamla roddkompisar. Han hade även festat med Dina bröder David och Patric. Där rådde inga ledsamheter. Han sov
över hos David i hans soffa och tyckte det var helt o`key. Nu slutar jag för den här gången. Christin...Du känner ju Din moster ganska väl men vad skall Mattias tycka har ju jag tänkt på nu. Vi känner ju inte varandra så bra. Men han vet ju hur Svärmor är och äpplet faller ju inte långt från trä`t. Sverige-hälsningar till Er från oss i feb månad 2008. Ps.Svärmor får allt vara lite flitigare med skrivandet tycker jag. Hej då!

2008-02-12 @ 19:13:29
Postat av: Mam Kjärstin

Hej hej!

Inte härligt med monster-kackelackor, nä nä, tur man inte riskerar att träffa på dom här!

Igår skrev inte jag, vi var i Tåghult på kvällen. Christer skulle på nåt möte hos Sippan o Einar, ang. nån vägtrumma som byggdes i skogen förra året. Sippan hade visst betalt detta och nu skulle alla berörda markägare bli informerade och även få reda på vad det skulle kosta varje markägare. Under tiden var jag hos farmor o farfar o hälsade på. Farmor visade allt som hon vävt på senaste tiden, inte lite, dukar, handdukar, bordstabletter... dessutom hade hon sytt baby-skjortor som skickas i s.k. baby-paket, innehållande även stickad filt, tygblöjor m.m. Skickas sedan ut i världen där de behövs, till fattiga, krigshärjade länder o.likn. Hon stickar också i bomullsgarn, baby-byxor med korta ben, som också går med i paketen. Farmor är flitig!
Idag, måndag, bara en liten hund i huset.... så lite det var att gå promenad med... Det är tomt efter stora Nova, men Nova var så glad när vi närmade oss Karro´s jobb, hon kände igen sig innan vi var riktigt framme, reste sig där i baksätet och stirrade stort på entré-dörren till Karro. Fantastiskt att hon kände igen sig, tycker jag. Bråttom in också, hon som annars bara går så lugnt.
Hon har det säkert roligt där!

Igår hade vi sol och det var så vårligt, fåglarna sjöng, oj vad man vill göra mycket då!
Idag ingen sol, nordanvind...

Vad blir det imorgon, man vet aldrig.
Vi saknade hälsningar från er idag, hoppas allt är bra! Ni kanske ligger på stranden, solar, njuter och har det hur bra som helst..

Allt för denna gång, kram från oss alla!

2008-02-12 @ 21:31:58
Postat av: Anneli

Hej igen! Har precis kommit från ridlektionen :) hade en häst som heter Greta.. Kändes som en trevlig dam trotts att hon inte var på sitt soligaste humör.. kunde se det redan innan när jag tittade på gruppen före, att hon tjurade och la bak öronen åt alla de andra hästarna.. Lektionen började med att vi fick skritta en vända i parken utanför, sen jobbade vi på volter inne i ridhuset. Trav och galopp på tio meters volt och minska och öka volt på de stora volterna. Det där med att minska volten ville Greta inte alls veta av! så hon trampade bara på stället och ville inte alls gå frammåt, då sa fröken att vi fick rida lätt på stora volten så hon kom igång lite mer. Var lite trist att hon skulle vara så trilsk för hon kändes väldigt fin stundtals, hoppas det går bättre nästa gång :) Stubben mår fint vill knappt vara inne nu när han fått en matskål och liggplats i boden till nätterna, Kram på er från oss!

2008-02-12 @ 21:49:03

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback