Sjuka i Hoi An

Hej kara vanner!

Det ar sa roligt nar ni ger er tillkanna en efter en!
Kul att roa nagon! Bloggen ar en kombinerar resedagbok som jag sjalv vill spara sedan. Man glommer sa snabbt nar man kommer hem.

Igar blev det inget skrivet, det berodde inte pa sjukdom i pekfinget utan pa att en vietnames lagt sig tillratta for att sova framfor hotellets 3 datorer nar jag kom ner 24,00 igar. Jag overvagde en stund att kliva over honom  och stalla stolen lite pa sned mellan skrivbordet och hans huvud. Men det sag ut som om datorerna var avstangda sa de tyckte nog inte att man skulle anvanda dem sa sent :-)

Som rubriken anger ar vi lite krassliga. Hade borjat kanna det redan nar vi lamnade Hue. Mattias i synnerhet. Sa igar nar vi vaknade var det samre. Jag har snuva (tack Gud att jag packade nasspray), ont i huvudet, ont i skinnet och ont nar jag ror ogonen... Bla, men inte sa farligt. Varre ar det med Herr Nilsson. Han har formodligen haft feber av och till sedan Hue. Natten till igar vaknade jag av att han skakade hysteriskt och i natt fullkomligt badade han i svett. Huvudvark pa det sa klart. Och vara Ibumetin har borjat ta slut sa igar var vi pa jakt. Mattias kan inte ata vilka tabletter som helst da han blev vansinnigt allergisk mot Paracetamol nar han var liten.
Ibumetin fanns inte i apoteket har, men nagot som hette Iboprofen. Med innehallsdeklaration pa vietnamesiska och en farmasept (hur stavas det egentligen?) som inte riktigt forstod att det var viktigt att det INTE inneholl den substansen. Ok, vi vagade inte chansa utan kontaktade Dr Sonny som snabbt kom till undsattning. Det ar helt ok att ata den medicinen. Sa vi kopte ett paket, inneholl skitmanga natrurligtvis och kostade 200 000 VND. Lite halvdyrt, men vad skulle vi gora? Har dock inte provat dem annu, tog de sista av vara igar kvall.

Igar efter frukost gick vi pa en tur i city. Det ar verkligen sa mysigt har och absolut bast hittills.
Det ar nu bestamt, jag stannar har pa en innergard med lite juice, block och penna. Temperaturen ar sadan att du precis kan ha kortarmat, shorts och sandaler. Sa jag stannar och skriver en bok. :-)
Kan ni hjalpa mig att komma pa vad den skall handla om?

Vi gick som sagt genom staden, delar av den i alla fall. Det rader febril aktivitet med forberedelers infor nyar. Om jag inte missuppfattat det hela sa ar det rattans ar som borjar. Alltsa, samma som i Kina.
Igar sag jag en fantastisk gonggong i brons som jag tanker kopa! Sjalva bronsplattan kostar 11 $ och stallningen 4 $. Den har ett vackert graverat monster pa framsidan som ar blankt jamfort med den gron bruna bronsen. Jag vill ha den som prydnad!!! Lite problem att fa hem stallningen, far den skruvas nog inte ihop sa latt. Inte som IKEA lixom! Men det gar bra. Jag far bara den i handbagaget.
Efter bara en stund pa stan ville Mattias ga hem och vila. Stackarna, han var verkligen inte sig sjalv. Jag fortsatte sjalv och det var som sagt mysigt. Inte alls sa skitigt. Mycket barnforsaljare dock. Kopte vykort av en igar, 8 ar gammal kanske. Varsta forsaljaren redan nu. Undra om de inte gar i skolan? Nu ar det nog i och for sig lov i ca en vecka.

Jag hittade en skraddare som verkade sympatisk, prisvard och kunde bra engelska.
Forsta uppdraget var mammas linneklader! Hon var med pa noterna och studerade monstret. Noterade vecken pa jackan etc. For hela uppsattningen, 4 delar, betalar vi mindre an vad bara jackan skulle kostat i Sverige!
Jag var orolig att det skulle vara svart for henne att sy utan att prova. Da fragade om hon min mamma han sy. Ja sa jag. "Dont worry, hon kan klippa lite och sy in om det ar for stort." Dont worry!!!
Sedan var det pappas saker, 2 skjortor och 2 byxor. Matten jag fatt med var precis dem hon efterfragade!!!
Hon ville ge mig ett pris pa 150$ for allt detta.
Men da sa jag att gor det priset var hon tvungen att ge mig en skjorta till! Efter lite raknande och en klapp pa min kind sa gick hon med pa det! Alltsa va 1000SEK. Helt otroligt!

Efter att vi atit middag gick vi dit igen for att bekrafta tygvalen jag gjort. Ville ha Mattias rad. Sa bestallade aven han 3 skjortor och ett par shorts. Jag bestallde en klanning, en kjol och ett par byxor. Det kostade 130 $ Vi skall dit idag vid 15 och prova. Vi var dar vid 17 igar, sa snabbt de jobbar! Och med helgdag och allt. Det ar rod dag 6-10 feb.

Det ar nog allt vi skall gora idag. Aven om vi kanner oss battre och Mattias har sovit fran 18 igar och sover fortfarande, 07.51, sa behover vi hamta lite krafter. Det blir nog bara lite mat och pa sin hojd en promenad pa stan.
Ja, ni laste ratt, klockan ar 07.51. Jag satte mig har ca 07.00!
Man bli obehagligt morgonpigg pa semestern. Sovmorgon innebar att jag sover till 8-9 tiden! Och da far jag anstranga mig!

Som sagt sa ar temeraturen valdigt behaglig har, skont nar man ar lite dalig att det inte ar for varmt! Pa fredag kvall 18.00 aker vi vidare till badorten Na Trang. Dar blir det sol och bad. Maste aka fran landet 14 feb och da vill vi ha ca 2 dagar i Ho Chi Minh City, det ger oss tisdag. Sa vi far aka pa mandag eller tisdag fran Na Trang.
MC turen i bergen hoppar vi over, har sett en del berg redan :-)
Sa blir det troligen bat pa Mekongfloden till Kambodja. Vi kommer nog inte att aka till kusten dar, horde av vara svenska vanner att den inte var sa bra. Sa det blir Phnom Penh och Siam Rep. Aterkommer om det!
Det beraknar vi skall ta ca 7 dagar. Sedan planerar vi att besoka paradis on i Thailand aterstaende tid. ca 8 dagar. Och tva dagar i Bkk pa slutet. Aker hem vid 16 tiden den 2 mars. Sa snabbt det gar! Vi trodde nog att vi skulle fatt varme lite tidigare. Det trodde Vietnameserna ocksa, de ar chockade over kylan. Aven har nere.
Vi trodde inte heller att vi skulle stanna sa lange i Hanoi och aven har blev vi lite strandade pga att bussarna inte gar. Sa jag ser hur solsemesterdelen krymper!!! Ar fortfarande vitare an vitast! Kommer val hem sa ocksa, sa ni har ingen solbranna att vara avis pa :-)
Ja ja, det blir nog bra. Vi ar nojda hittills!

Har i Hoi An blir det mork tidigare. Redan vid 18-19. Det ar mulet och har varit hela tiden. Inget strandvader alltsa.

Sa spannande saker som hander dar hemma! Nova - senapstjuven, och tradgardsintrigerna i A-torp! Spannade att komma hem och se vad som blir av det!
Stort grattis till The Windh hastarna som ar sa duktiga pa att springa!
Nar ar nasta lopp?
Marit - jag har inte glomt dig! Det narmar sig den dagen jag inte fick glomma :-)
Britt-Marie, vi gladjer oss att du med kan kommentera vara aventyr! Sonny ar allt bra att ha!!!
Tack till er alla for era halsningar! Sa roligt att lasa!

Nu skall jag ga upp och se om han ar redo for frukost!
Manga kramar!

Eller vad säger du?!
Postat av: Sonny

Hej, Hopp!
Kul att ni är på benen igen.

Ha det bäst

2008-02-06 @ 11:17:53
Postat av: Helene

Hej på er!
Hoppas tabletterna gör verkan och att ni strax är på benen igen! Fantastiskt roligt att läsa om allt ni gör, TACK för att ni vill dela med er! Längtar efter att se alla fina bilder när ni kommer hem! Kramar i massor till er från oss. Vid tangenterna..syrran förstås.

2008-02-06 @ 21:03:47
Postat av: Anonym

Hej kära ni!
Skaka snabbt av er alla bacillusker och ge järnet!
Eller...
Förståndigt av Er att dra ner på tempot och lyssna på kroppssignalerna!
Riktigt spännande med måttbeställda plagg, för första gången i ens liv, måtte det passa! Blir det även nya gaderober till de fyrbenta familjemedlemmarna, mån tro? Mest aktuellt är väl vindoveraller kanske, fast tiden går ju fort, så snart är det ju bikini-dags. Jag tror kanske nåt blommigt skulle klä båda...
Idag har vädret varit ganska bra, inget regn och lagom vind. Vi har inte gjort så mycket mer än det vanliga.
Titel på din bok, ja varför inte:
Nej det ploppade inte upp nåt just nu, får återkomma med förslag.
Ta fortsatt väl vara på Er båda två, bli friska snabbt!

(Julia o Jeremie startar enl. beräkn. om ca 2 veckor igen, jag meddelar när det är dags att hålla tummar o tår för dom)

Kram från Getingarna

2008-02-06 @ 21:11:49

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback