Uppsats

Har ni skrivit uppsats någongång? Det har INTE jag. Det är skitsvårt. Har skrivit lite på min inledning och den låter riktigt barnslig och okvalificerad, men det är alltid något:

1          Inledning

Ämnet jag valt för min uppsats är att jämföra regeringsformen med Europakonventionen för mänskliga rättigheter och mer specifikt avsnitten som rör yttrandefrihet. Yttrandefrihet känns självklart i en demokrati. Svenska befolkningen är uppfödd med det. Hur hade vårt land sett ut utan rätten att fritt yttra sig? Hade vi kunnat samverka med våra europeiska grannar om de förde en helt annan politik, där yttrandefrihetsrätt inte gavs högsta status? Finns det tillfällen när andra intressen är mer skyddsvärda än rätten att få säga vad man tycker? Hur straffas man om man underlåter att följa dessa regler?
Syftet med uppsatsen är att uppnå en fördjupad förståelse för de olika författningarna var för sig samt deras samspel.
Materialet jag kommer intressera mig för är författningstexter, förarbeten, rättsfall samt viss doktrin, metoden är komparativ.
Uppsatsens upplägg är att först följer genomgång av aktuella författningar och sedan fördjupning av vissa aspekter som inskränkningar och straff. Därpå avslutande analys och diskussion.

Med hopp om intressant läsning,
Christin Andersson


Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback