Vem dömer?

För någon vecka sedan inträffade en extremt olycklig händelse i Landskrona. En äldre kvinna utsattes för opovocerat våld och det gick så illa att hon avled av skadorna. Det är väldigt hemskt och upprörande, jag lider med hennes anhöriga.
En person är nu häktad och förundersökning pågår.

På nätet rasar mobben. Man vill stena och utvisa. Man lagt ut bilder och personuppgifter på den tilltalade och hans familj.

Det enda jag vill säga är, vilken j-vla tur att det är domstolen och inte folket som ska dömma.
Folket var beredda att döda denna personen utan att först låta utreda om han var skyldig.
Folket har dessutom försvårat utredningen genom att lägga upp bilder, en fotokonfrontation med kvinnans man får ett mycket sämre bevisvärde när bilderna cirkulerat.

Detta gör mig så arg och besviken. Vad har ni innanför pannbenet människor? Ni uppför er precis lika gränslöst som gärningsmannen! Man är inte skyldig innan en dom har vunnit laga kraft, och så ska det vara. Det är en säkerhetsspärr så att oskyldiga inte ska dömmas till straff. Hellre skyldiga som går fria än oskyldiga som frihetsberövas. Det är som att välja mellan pest eller kolera, men det måste vara så. Fan att ni inte kan fatta det.

Ps, även när en person erskännner är en grundlig utredning viktig. Se bara på Thomas Quick.
Låt rättvisan ta sin tid!

Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback