Nova skall opereras....

...igen.....

I våras upptäckte vi ett antal små knutor på Nova. Eller, hon hade haft dem länge, men en såg lite irriterad ut så vi beslöt att ta bort dem. Hade ju visat dem för veterinären tidigare och han tyckte inte att det var något som såg konstigt ut. Så vi tog bort 6 st i maj.
Resultat: 1 st var ofarlig bindvävsförändring, 1 st var mastocytom klass II och 4 st var mastocytom klass I.

Var är då mastocytom?
Jo det är (kroppens egna) mastceller som beslutat sig för att föröka sig och bilda en tumör i underhuden/bindväven. Dessa klassificeras beroende på hur aktiva/aggresiva de är. Klass I är lägst. Är det en riktigt elak tumör så kan den släppa metastaser och alltså orska tumörer på andra ställen i kroppen.
Vad som är extra lurigt med mastocytom är att de är otydligt avgränsade och det är svårt för veterinären att operera bort allt. De måste ta med myket god marginal. En kvarbliven cell ger upphov till en ny tumör.

Är det snälla mastocytom som upptäcks i tid behöver hunden aldrig lida av det.

Vår veterinär sa till mig att vara observant på knutor. Och i höstas började jag skönja en på Novas hals. Den är så liten att jag bara kunde se den i vissa ljus. Tog med Nova till Erik när jag var där med Stubbo. Erik tog ett cellprov för analys. Vi fick leta jättelänge innan han hittade den, så liten är den.

Igår ringde Erik med beskedet på anlysen. Provet innehöll mastceller och han rekomenderade oss att ta bort den.
Jag har idag pratat med den veterinären som opererade henne i maj. Redogjort för läget och bokat en tid, den 29 decemeber. Det är på Din Veterinär, Erik har inte gasnarkos och kan därmed inte operera så stora hundar som Nova.

De senaste dagarna har en lite knuta till blivit synlig, denna sitter precis ovanför svansroten. Säkert också ett mastocytom...

Det känns inte så roligt just nu, med tanke på att de är svåra och ta bort och att det kanske kan sitta på andra ställen, där man inte ser dem... Hur ser inre organ ut???
Jag frågade om man kunde röntga för att kolla så det inte spridit sig, men det verkade inte som om man gör det om det inte finns något speciellt att leta efter. Men jag skall fråga igen när jag kommer dit med henne. Just detta är som sagt en cancerform som sitter i huden/bindväven, det vill säga synligt. Men jag är ändå väldigt orolig att hon skall ha haft en elakartad som har satt metastaser....

Fördelen är att alla är borttagna i mycket god tid, så även dessa. Hon har ju inte behövt något kortison eller strålning för att förminska tumörerna innan man tagit bort dem.

Nova har inte inte ont av dessa, som det är nu. Hon har dock gått ner i vikt, men jag har trott att det berott på löp + flytt. Hon har även varit extra trött en tid, det har jag också trott berott på löp och att hon är ifrån Tjorven. Men väger man samman allt kanske det är fler symtom? Jag frågade veterinären idag, och hon sa att vi skulle ta blodprov, att det var säkrare än att röntga. Så jag får väl lita på det....



Eller vad säger du?!
Postat av: Jenny

Men stackars söta "lilla" Nova.. Jag hoppas verkligen att allt går bra. Lycka till!!!

Postat av: Anonym

Usch så tråkigt, hoppas verkligen att blodprovet är ok och att det "bara" är till att operera bort de knölar som ni hittat även om det är en stor sak bara att hon ska genomgå sövning och hela den biten... Inte roligt när våra kära djur drabbas av sådant här :(

2008-12-23 @ 05:14:08
Postat av: Annika

Glömde skriva i mitt namn...

2008-12-23 @ 05:15:28
Postat av: Ulrika Hellberg

Hej! Undrar hur det gått? Fick besked att min flatcoated retriever-hanne har ett mastocytom ovanför vä framben vid armhålan. Tror att han har en till i nacken, men det kan vara en lymfkörtel. Operation på torsdag. Berätta gärna mer, är ganska orolig för op ochkonvalescenstiden.

Hälsn Ulrika

[email protected]

2009-01-20 @ 17:14:14
Postat av: Nova

Hej! Jag har själv funderat på att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-18 @ 19:16:05
URL: http://hemförsäkringidag.se

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback