Mer Hanoi!

Hej dar hemma!

Sa kul med era halsningar! Kanns skont att veta att det finns en (i vara ogon...) civiliserad varld kvar dar borta!
Inte for att vi inte gillar detta, men det ar verkligen sa annorlunda hela tiden. Aterkommer till det, forst en vaskrapport.

Vaskorna ar inte funna... Det ar 48h sedan vi landade i Bkk och inget har hant. Nar personalen ringde om vaskorna at oss i formiddags sa fick de informationen att vaskorna blivit kvar i Hong Kong och var pa vag till Bkk for att komma till Hanoi imorgon. Saaaa vi hoppas val pa det! Fick tvatta trosorna i duschen igar sa de kandes riktigt fracha att ha idag!!! Men trojorna luktar apa!!!

Frukost pa hotellet bestod av en stor baguette och en tallrik palagg (sylt, korv och stekt agg). Till det drack vi apelsinjuice och at banan. Det var helt ok! Nar vi vaknade i morse sa var vi hungriga och utvilade! En skon kansla ma ni tro!

Pa ddagen har vi varit en tur i omradet, Old City som det kallas. Det har fran borjan varit 36 olika gator med olika inriktningar pa forsaljningen. Nu nar vi har sett lite mer sa ar det ganska tydligt att det fortfarande ar sa. Vi har gatt pa jarnhandelsgatan, leksaksgatan, kontorsmaterielgatan, kladesgatan, skogatan, konsthantverksgatan osv.
Nar vi blev trotta och kalla sa gick vi in pa en lite restaurang. Vi drack en flaska vatten och Mattias at soppa med Krabba och Sparris och jag at Tomatsoppa, bada med lite brod. En soppa kostade ca 1,95$ och en dollar ar ca 6,50SEK. Kostar inte sa mycket alltsa!!!

Idag ar det annu kallare, kanske ar det snostrom pa vag hit? Det ar inte over 8 grader... Mattias har kopt vantar idag! Jag har kopt en underbar pashminasjal i lila och guld. Den kostade 15 $.

Efter var city-tur var vi ganska kalla eftersom det borjade regna. Sa nar vi kom tillbaka gick vi till ett stalle for att fa behandling. Wojne wojne sa annorlunda.Vietnam bryter alla regler igen! (Vems regler?????)
Ok, fran borjan. 1h massage, jacuzzi, steam bath och sauna 10 $/person pa ett 3 stjarnigt hotell i narheten.
Jag hade inga badklader sa jag fick vara nack i den lilla jacuzzin. Det var ingen annan dar da men det var inte ett enskilt rum... Mattias fick ett par badshorts, shysst!!
Sa vi badade lite och jag bastade. Det var skont men ganska lag standrad jamfort med hemma. Men men. Dags for massage. Upp nack pa en bank. Sedan klattrar min terapeut, som ar iford kort-kort sidenkjol, upp och satter sig pa min rumpa!!! Masserar sa rygg och ben och rumpa med sina armar, armbagar, ben, fotter och tar... Handduken hamnar dar den hamnar, inte sa noga om den tacker mig eller ens ligger mellan min kropp och hennes, ehhh, skrev... Jo hon hade trosor kandes det som... Men anda!!!! Hon masserade med sina ben pa min rygg och da hade hon ena benet att sta pa vid min hoft och det andra strackte hon ut som i spagat over mig!!! Samtidigt kanner jag hennes har kittla mig pa ryggen... Forstar ni lite? Finner inga ord!!! Bisarrt ar nog narmast tillhands att anvanda.
Mattias terapeut hade sagt att han var "handsome"  (stilig) och masserade nogrannt insidan av hans lar! Det var nastan for nara men klarade sig precis.
Efter behandlingen tyckte bada terapeuterna att vi skulle ge dem dricks. Jag hade inga pengar vilket jag forsokte forklara. Mattias hade gett sin en liten slant, men hon tycktes fornarmad over hur lite det var och ville inte ta emot dem. Vi gick.
Vietnam bryter vara regler!!!!!

Efter en tupplur pa hotellet gick vi ut for att hitta Water Puppet Teatre. Det gjorde vi och kopte biljett. Tva forsta klass biljetter samt avgift for att ta kort blev 5$ vill jag minnas. Det var en marijonett teater pa vatten med vietnamesisk folkmusik! Flera mystiska instrument - trummor, flojt och xylofon (inte sa konstigt) sedan var det en slakting till gitarr och en slaktning till basfiol. Sedan var det aven ett instrument med bara en strang och nar hon knappt pa den sa vred hon pa en spak och fick ljudet att andra ton pa ett vackert satt!
Teaterna bestod i traditionella historier, det var faschinerande!

Utanfor tog vi en cyklo, for vi ville till en jazzklubb vi sett tidigare. Fragade den gamle mannen vad det skulle kosta och han sa "its up to you". Cyclo ar en cykel med ett sate framfor dar vi satt. Vi trodde forst inte att hans skulle hitta men det gjorde han! Vi hade kollat guideboken for ett cirkapris och ville ge honom det. Da blev han sne och ville ha 100 000 dong (16 000 dong =1$). Det tyckte vi var for mycket samt att vi bara hade 60 000 dong forutom 10$ sedlar och dem hade han inte haft vaxel pa. Sa vi fick sta dar och deala med honom en stund. Tyvarr verkade han inte nojd, trots att han fick bra betalt (med deras matt matt. Vem hade nojt sig med nagra tior for attt cykla i 10min med 2 manniskor som vager 4 ganger sa mycket som en sjalv?????)
Under tiden som vi betalade kom en tiggare fram och stote oss i sidorna. Det ar jobbigt. Vi vill inte ge pengar pa det viset. Men det ar sa konstigt att ignorera en livslevande manniska som stracker fram handerna emot dig....

Vi kom till jazzklubben och at god Vietnamesisk mat ( stired fried prawn whit cashew and dry chilli och fried seabas milanoes style, bada med ris.) och lyssnade pa trevlig jazz. Ett par latar som vi kande igen bland annat "Take all of me, why dont you take alllll of me". Ni vet vilken jag menar va?!
Mat +vatten+2 ol + 1 kaffe = 20,5$
Nar vi atit ville jag leta upp en liten butik vi akt forbi med cyklon som salde sma lampor som jag tyckte sag fina ut. Har inte sett dem tidigare. Men nar vi gick hem var det mesta stangt och vi kunde inte orientera oss vart vi sett dem. Sa vi far ta en tur imorgon formiddag och leta efter dem. Det var aven ett mysigt fik i guideboken som vi vill hitta.

Vi hoppas sa att vaskorna kommer imorgon. Da skall vi kopa en "open tour ticket" som galler anda till Ho Chi Minh City och som man kan gora uppehall langs vagen med. Bara kliva pa och av bussen som man onskar. Den skall kosta ca 68$/pers. Hela vagen ner alltsa. Den avgar imorgon kvall och da vill vi aka till Danag. Det ar vid kusten och ar ca 20grader. Iofs regn visade kartan men varme!!! Ho Chi minh hade 35grader och sol!
"Den vinner som ar tragen, den forlorar som ger upp!!!!"
Sa, hall tummarna for vaskorna imorgon!

Nu ar klockan 24,10 pa natten och Mattias har gatt upp till rummet. Det skall jag ocksa gora. Vi har kopt tandkram, den vi fick pa flyget har tagit slut. Vi hors snart igen! Manga kramar fran oss!
ps, fick mejl fran Ventrafiken om Dumle. Dumle hade passat har nere, precis sa funkar allt annat!!! Gar ibland och ibland inte. Ds.

Eller vad säger du?!
Postat av: Moster Ann-Marie o Lalle

Vi tycker att Du Christin är helt enorm på att skriva. Sååå beskrivande. Det känns som om man är med Er på resan. Här har vi, Lalle och jag hamnat vid datorn och lusläst. Det är ju så intressant. Inte kanske om bagagets väg, men om exempelvis plogen och massörerna. Det var väl nå´t för Mattias, kan vi tänka. Vi följer egentligen Sofias ( Aleksanders flickvän )resedagbok från Australien. (Resedagboken.se. Snabbsök: sofianordin )Den boken handlar mycket om fem hotta brudar 20 år, dykning, segling, fallskärm, fest osv. Dom har jättekul och mår så bra. Vi önskar Er fortsatt spännande rutt med eller utan trosor höll vi på att säga. Vi menar med eller utan detta detaljerade packinnehåll. Vi läste om det med. Lalle sá: men va fáan. Då sá jag: Dom reser till Thailand inte till Tallin. I och för sig klarar man sig med mycket lite bagage ganska länge. Det har Ni visat. Nu skall Ni möta värmen och då behövs ju nästan ingenting. Skit i väskorna- Ni har ju varandra. Hälsningar från Frufällan och storm och snö, om aftonen sista dagen i januari månad 2008.

2008-01-31 @ 20:20:38
Postat av: Anneli

Hej hej! Ja nog är det roligt att läsa dina berättelser från resan :)
För att hålla er lite uppdaterade om vad som händer i Landskrona så kan jag berätta att stugan har brunnit ner och bilen är stulen... Nää skämt och sido, allt är under kontroll! Huset står kvar, bilen fungerar som den ska och Stubben mår bra även om han inte är helt nöjd med att inte få ligga i sängen med mej om natten.. Efter att ha försökt övertala mig upprepade gånger med mjauande och klös fick jag nog, så hittills har han spenderat nätterna utomhus, men kväll och morgon inomhus. Verkar fungera bra, men i natt får jag nog göra ett undantag med tanke på ovädret. Ridningen gick också bra i tisdags, fick rida en polle som hette Domino eller nått liknande, han var trevlig! nästa vecka skulle vi ha teori och kolla på när Alexandra rider.. Ha det nu bra så ska jag hålla alla tummarna för att ert bagage dyker upp ;)
Kram

2008-01-31 @ 21:03:33
Postat av: Nina Brandt

Hej Christin.
Måste bara berätta att dina berättelser är väldigt underhållande. Ser fram emot resten. Håller tummen för att väskorna ska komma fram.
Ha det så mysigt.
Kram Nina

2008-01-31 @ 21:34:57
Postat av: Mam Kjärstin

Hej våra kära !
Tack för ännu en superspännande reseskildring! Oerhört detaljerat och kryddat med en stor skopa mått humor, ja det måste bara bli bra !
Fortsätt att underhålla oss härhemma i kära Sverige, det kan vi behöva! Här händer det inte så mycket spännande på så kort tid, även om stormarna just nu ryter runt knutarna och regnet piskar på allt, måtte inte hela havet förflytta sig upp på land, vad skall vi då längta till ? Fast den där Dumle kanske skulle tycka det vore lika gott ?
Så har då kära Nova också anslutit sig till de andra två jyckarna. Karro´s bil är sönder, så jag hämtade henne i em. Alla tre trivs tillsammans, lyckligast är nog Sanna! Trots att Nova strax efter ankomsten hit, i ett obevakat ögonblick, smög in i Sannas rum, tog av locket på hennes foderhink, och slukade flera dl foder, (ja Ni vet ju hur snabbt det går att äta, speciellt andras foder) innan jag reagerade. Trots detta så är Sanna lika förtjust i Nova, matte köper ny mat imorgon, tycktes hon säga... det lilla grynet...
Tjorven spatserade på en mur idag på hemväg vid lunch-rundan, flera meter trippade hon där, med högt buret huvud, innan jag lyckades få henne ner på marken igen... det var nämligen muren tillhörande grannen mitt emot gatans sheriff..
vem vet vad som kunnat hända, ysch !
Ungefär så här spännande saker har vi att berätta, men man vet ju aldrig vad morgondagen har att erbjuda!
Fortsätt underhålla oss med Era äventyr där, långt borta, låt oss få höra den spännande fortsättningen på den långa väntan på de där väskorna, fast jag måste säga att det verkar som Ni klarar Er galant utan dom....
Kram och ha det så himla bra! Mam-pap-jycks.

2008-01-31 @ 22:19:58

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback