Första dagen!

Hej alla där hemma!

Här kommer några rader från Örebro.
Jag måste säga att det är en oerhört vacker stad och jag ser mycket framemot att få se mer av den!

Igår körde jag 16,40. Jag var framme ca 21,40. Så det tog lite längre tid än beräknat, vägarna var fina men från Motala var det lite segt, småvägar med 70km/h i långa sträckor.
Jag hittade hit hyffsat omgående och kom på plats. Caroline som jag bor hos är en mycket trevlig och jordnära tjej. Hon har haft hund i familjen och även häst. Så det var inga problem med Nova inte ;-)

När jag packat upp lite igår så insåg jag vad jag glömt.... Ringde Mattias, jodå. Den fanns i badrummet, färdigpackad och allt. Min neccesär.......... Är det inte det sämsta man kan glömma???
Nåja, hårschampo och balsam kunde jag låna, mousse och spray hade jag löst i väskan likaså hårfön. Hudvård hade jag lite extra med mig löst för att kunna göra behandlingar. Så jag åkte till nattöppet Statoil och köpte deo och lite annat viktigt. Men deras tandborstar var slut!!! Ganska trist! En annan väldigt trist sak var att jag stod helt utan makeup. Nja, jag hade 4 (!) läppglans i min handväska men det var allt. Kändes inte så bra att gå iväg helt naturell idag... Men i eftermiddags var jag till Charlotta, en kollega från styrelsen i SHR, och fixade lite makeup. Hon säljer samma märke som jag. Pjuu! Jag passade på att ta ny färg på foundation och rouge samt en borste jag inte annars använder!
Sen fixade jag tandborste också. Det var väldigt skönt att borsta tändera kan jag säga!


I morse var jag och Nova ute på en längre morgonpromenad. Nova var sprallig och glad. Vi tog en fin stig ut i skogen, ligger runt knuten, och allt gick bra. Förutom när Nova ville kolla lite mer noggrannt in i en kohage. Jag tänkte att det är bara bra att hon får en liten smäll, så går hon inte nära igen. Men det var ingen LITEN smäll i detta stängsel....

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaooooooooooooooooooooooo, ajajajajajajajaja, skrek Nova och flydde 10 m.

Då gjorde det ont i hjärtat på mig..... Stackars Nova, det måste varit skitstark ström. Det var Highland djur som gick där, de behöver kanske så starkt. Sedan var Nova ganska försiktig resten av turen...

Jag skulle sedan lämna henne 9-12 medan jag hade föreläsning. När jag kom tillbaka hade hon inte kunnat koppla av, det syntes tydliga spår av att hon stått vid fönstret och skällt. Å stackars Nova 2. Jag tog henne på en tur och hon blev sig själv igen. När jag gick kl 14 så drog jag för persiennera och satte igång TV. Carro kom hem ganska snart efter mig och när  jag sedan kom hem vid 16 så var Nova helt lugn, fast Carro gått! Vi åkte ner till stan och gick en runda. Nova skötte sig exemplariskt och gick med slakt koppel brevid mig samtidigt som hon nyfiket kollade in vattnet under broarna och slottet med park. Hon åt inte upp en endaste av de hundar vi mötte och allt var frid och fröjd. Nu ligger hon här och snusar, har varit en händelserik dag för henne med.

I skolan idag har det gått bra. Eller, det heter visst universitetet. Det verkar vara viktigt, får lära mig att säga det....
Först var det introduktion när man fick lite översikt och lite extra koll på en del saker.
Efter lunch var det första föreläsningen, man tog bland annat upp vad en rättskälla är och hur domstolarna i sverige är organiserade.
En rättskälla är den källa där jag som jurist skall hämta information om hur jag skall resonera. Den första är lagen, den andra är förarbeten som föregått lagstiftnings processer och den sista är rättspraxis.
Domstolarna i Sverige är dels allmänna och dels förvaltningsdomstolar med respektive 3 instanser.

Efter föreläsningen åkte jag och skaffade makeup, gick med Nova i stan och handlade. Jag har en föresats om att jag skall vara lite nyttig nu. Så min kvällsmat blev fullkorns spagetti med grillad kyckling klubba, mini keso och broccoli. Lite snabbt räknat blev det mat till 3 dagar för ca 10kr/dag. Jag måste verkligen hålla i slantarna nu, 7500,-..........

Här hemma, jag bor i vardagsrummet, har jag nu organsierat mina saker och börjat bekanta mig med datorn. Den är ju helt ny och programmen är också nya versioner. Men det går ganska bra. Jag har skrivit in en del minnesanteckningar från idag. Skall fortsätta med det och även se om jag kan aktivera mitt studentkonto, en internetportal där all information  finns samt där mejlkontakt från universitet sker.

Så det var allt för idag!
Hörs snart!
Kram C


Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback