Två nätter och en fökylning

Ja, det är lite kallt i rummet jag har och idag har jag lite förkylning på G. Så trist! Får åka ivä och kolla efter något naturmedel sen. Måste även kolla efter ett par nya skor, jag har med mig:
* Flipp-flopp
* Slas-has
* Kil-klack
Inga av dem är speciellt bra promenadskor, så jag har tänkt köpa ett par enkla skor, typ gympaskor men inga svindyra Nike eller så! Ni fattar! Tänkte åka till en galleria här i Örebro, den ligger visst vid IKEA.

Kollade tågbiljetter innan. Även om jag kolla på datum i november så är runt 500 för en enkel resa. Det kan jag bara inte betala... Har mejlat "Skånes Nation på Örebro Universitet" för att se om denna intresseorganisation har kolla på hur man söker medresenärer. Hade varit juste att kunna dela bensinkostanden. Det finns ett antal personer från Skåne på juristprogrammet, vi är totalt 120 pers och i går fick  man lite översikt på vart folk kom från. Alla från Stockholm fick resa sig upp så man kunde kolla på dem, sedan Göteborg, Skåne, Norrland etc. Det var 5-10 st men jag har ingen koll på vilka. Vi har inte fått någon klasslista eller så. Skall nog mejla utbildningsadministratören och kolla om det.

Idag hade vi föreläsning 8-9,30. Den handlade om Ersättningsrätt och mer specifikt om Skadestånd. Vad är skadestånd, varför finns skadestånd och vilka krav måste vara uppfyllda för att man skall kunna erhålla skadestånd.
Kraven är att det uppkommit en skada, att den tillfogats genom en aktiv handling/ genom ansvarsgrundande passivitet, att det inte är fråga om objektiv ansvarsfrihetsgrund (nöd/nödvärn/samtycke/tjänsteplikt), det skall finnas en adekvat kausalitet dvs ett orsakssamband där skadan är beräknelig. Till sist skalll det finnas uppsåt/oaktsamhet när det gäller person/sakskada och ett brott när det gäler förmögenhetsskada eller kränkning. OM det inte istället gäller SRIKT ANSVAR.
Det har t.ex hundägare. Hur noga man än är med koppel och liknande, även om inte har något uppsåt eller är oaktsam, kommer hunden lös och biter någon så är du ändå ansvarig till 100% och kan bli skadeståndsskyldig. No matter what.

Efter föreläsningen har jag suttit vid datorn. Skrivit rent och fixat lite. Nu tänkte jag jämföra kursplaner för Lund och Örebro. Det måste jag ha lite koll på om jag vill försöka byta till Lund. Och det vill jag... Det är hemskt trevligt här, jag gillar staden och universitet. Men hur jag än vrider på det så vill jag natruligtvis vara i Skåne i det långa loppet. I huset och med mina kära! Skall få en tid hos studievägledaren för att göra en plan.

Nu får jag kolla det där då, så blir det hundprommenad och lite shopping sen!
Ting!


Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback