Tillståndsprövning och tillsyn

Just nu sitter jag med övnngsuppgifter för att träna mig inför tentan.
Jag löser frågan med hjälp av lagtext, anteckningar från föreläsningar och doktrin (dvs kurslitteratur!). Sedan klickar jag fram svaret och ser om jag förstod frågan rätt och kikar på formuerlingarna som avslöjar viktiga rekvisit. Har jag missat något markerar jag det lite extra i lagtexten så att jag inte ska missa det igen.

Fråga
Åkesson & Tekla driver sedan många år tillbaka en industri i Olunda. När industrin anlades låg den i ett ytterområde, långt från bostäder. Men numera har bostäderna krupit allt närmare fabriksportarna. Nu klagar de närboende på bullerstörningar och utsläpp av lösningsmedel. Hur kan detta påverka Åkesson & Teklas verksamhet?

Svar
Även om man har tillstånd till verksamheten kan vissa myndigheter få till stånd en omprövning enligt 24:5 och 24:7. I detta fallet kan p. 6 komma ifråga. Att bostäder uppförts i närheten innebär att ”förhållandena i omgivningen ändrats”. Företaget kan alltså få strängare villkor än vad man tidigare haft. Strängare krav kan motiveras med att fler människor störs, varför det är motiverat ur störningssynpunkt att fullt ut utnyttja ramen för vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt när man gör avvägningen enligt 2:7. Strängare krav kan också motiveras med att företaget går bra och att det nu finns ytterligare ekonomiskt utrymme för åtgärder. Men omprövningen har vissa begränsningar. Enligt 24:5 sista st får en omprövning inte medföra så stränga krav att verksamheten inte kan bedrivas. Omprövningsreglerna är alltså inte en ”smygväg” till förbud!

Denna frågan hade jag tänkt helt rätt på! *klapp på axel*



Eller vad säger du?!
Postat av: Anderstorps Helen

Du är duktig! :)

2010-02-17 @ 20:40:59

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback