IBS


Irriterad tjocktarm
(Colon Irritable/IBS)

Ett ofarligt tillstånd med ändrad rörelse och känslighet i tjocktarmen som ger magsmärtor och diarré eller hård mage. Symtomen visar sig typiskt efter måltid eller i samband med stress.

Irriterad tjocktarm är varken elakartad, smittsam eller ärftlig. Det är tre gånger vanligare hos kvinnor än hos män. 15-20 procent av befolkningen har symtom som vid irriterad tjocktarm. IBS , Irritable Bowel Syndrome ,är en modernare term för samma typ av besvär då modern forskning inte vill begränsa tillståndet till bara tjocktarmen.

Vad är orsaken?

Man vet inte orsaken. Man spekulerar i olika faktorer som påverkar funktionen i det motoriska och sensoriska nervsystemet ger upphov till symtomen.

Hur känns irriterad tjocktarm?

Symtomen uppstår normalt tidigt i det vuxna livet och varar ofta månader eller år. De kan vara:

  • Obehag eller smärtor i magen. Smärtorna försvinner ofta efter avföring eller efter att man släppt sig
  • Illamående , uppblåsthet och gaser i magen
  • Diarré eller hård mage, ofta växelvis
  • Symtomen varierar ofta från dag till dag och besvären försvinner ibland i perioder


Efter att ha "IBS" i 14 år är jag nu symtomfri...
GI har hjälpt mig med det som varken läkare, medicin, naturläkemedel, tarmsköljning eller zonterapi kunnat hjälpa mig med... Behöver väl inte påpeka att det är en starkt bidragande orsak till att jag hållit och håller fast vid det! "IBS" är inget roligt, det påverkar hela ens vardag (och fest!).


Eller vad säger du?!
Postat av: Sophia

Fantastiskt! Grattis :)

Jag håller med, min mage fixade jag nog med probiobikaag, men mår ännu mycket bättre av få eller bara långsamma kolhydrater.


Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback