Soleksem

Eller solurticaria. Eller värmeslag. Vad vet jag?
Men Du gode tid vad det kliar!!
Det känns som om jag rullat i brännässlor!
Och det såg ut som om jag toksolat utan spf.
Tog en kall dusch och smorde kroppen med mild kortison. Det hjälpte oerhört mycket på svullnad, rodnad och lite på klådan. Tur det ska regna imorgon ;)























Inte jag på bilderna ;)

Solurticaria
En annan form av ljusdermatos är solutlöst nässelfeber (solurticaria), som inte. enbart kan framkallas av ultraviolett ljus, men också av synligt ljus, oftast blått, mer sällan av grönt ljus och nästan aldrig av gult och rött ljus. 

Symptom
Vid denna sjukdom ses:

  • Fläcklig rodnad av huden med därpå följande svullnader (nässel) (fig. 1.5). Inflammationen uppstår typiskt några sekunder eller minuter efter solexponering och den varar upp till några timmar. 
  • Lätt stickande klåda Eventuellt en brännande känsla när elementerna utvecklas, men utvecklinge av nya elementer (nässelutslag) upphör, när ljusexponering upphör.

Eller vad säger du?!
Postat av: Anderstorps Helen

Jag som precis skulle fråga om bild 5 var du :)

Usch vad obehagligt det låter.

Hoppas det blev bättre!

Lova och alvin har ständigt en massa eksem och kli,vet inte alls vad det är.

KRAM!!

2010-06-07 @ 08:15:59
Postat av: Astrid

Jag tycker att du har en skitfin blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :).


Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback