Maidens Blush

Jag ska köpa ros!
Min allra första ros.
Den ska få stå till vänster om dubbeldörren och framför tänkte jag ha lavendel. Lovely!
Men jag behöver hjälp, hur gör man?
Kontaktade
Flora Linnea och fick ett jättebra svar!

Hej Christin,

 

Tack för ditt mail. Vilket fint hus - det passar verkligen perfekt med en ros vid entrén. Jag tänkte direkt på två olika alternativ som jag tror skulle kunna bli bra. Antingen Albarosor t ex Maiden's Blush eller Königin von Dänemark, eller en Portland-ros som heter Jacques Cartier.

 

Maiden's Blush och Königin von Dänemark blir båda ca 1,5 m och bildar vackra buskar, perfekta att odlas som solitärer. De är båda kända sedan början av 1800-talet och passar väl in i historiska miljöer. Dessutom är de lättodlade, skuggtåliga och har fin och stark doft.

De blommar under en period ungefär från slutet av juni till slutet av juli.

 

Jacques Cartier är från 1868 (Frankrike). Det är en av de bästa återblommande gammaldags rosorna. Den blommar i regel från slutet av juni till slutet av juli och därefter med endast korta uppehåll till frosten blir för hård.

 

Busken blir ca 1,5 x 1,2m och den har en stark och mycket behaglig doft.

 

Det låter som du har goda möjligheter att odla rosor. De tycker om lerhaltig och väldränerad jord. Satsa gärna på att plantera i en riktigt bra rosjord (t ex Hasselfors) vid nyplantering. Det lönar sig att skämma bort rosor. Använd gärna väl brunnen kogödsel när du gödslar rosor (finns också på säck hos plantskolor). Det är långsamverkande och du behöver inte vara rädd att det blir för kraftigt och skadar rosen. Lägg en spade gödsel vid basen av plantan. När du sedan vattnar eller det regnar går näringen ned i jorden. Vi rekommenderar att du väntar med att gödsla tills rosen har etablerat sig och börjat växa.

 

Det är viktigt att vattna ordentlig. Det blir ofta väldigt torrt i marken senare under våren. Vattna rejält (det ska bli fuktigt djupt ner i jorden vid plantan så att rötterna söker sig nedåt.

 

Vid beställning av rosor skickar vi med skötselråd. Där står även hur rosor skall beskäras och annat som kan vara bra att känna till.

 

Hoppas att detta är till hjälp när du gör ditt val. Det finns många underbara rosor så det är inte lätt.

 

Lycka till!


Jag fastnade för Maidens Blush!



Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback