Hanoi - sista delen

Hej dar hemma!

Nu ar det fredag 1 februari och klockan ar 17,22.
Fortfarande inga vaskor. Vi letade oss ner till deras biljettkontor i stan, ett aventyr bara det, och de sager att en vaska ar pa vag till oss och skall lamnas pa hotellet innan 18. Vi har sma forvantningar. Den andra (min) ar fortfarande borta. Just nu kanns inte semestern sa underhallande... Har kopt tva nya trojor idag men inga t-shirts, det ar svart med storlekarna. Hittade aven 3 par sma sma trosor som jag kopte. Sa vi har samma klader som vi haft sedan i mandags....

Vi har hur som helst bestallt tva biljetter soderut och lamnar hotellet om 30min. Det skall bli skont nu ar vi nojda med Hanoi. Man blir galen pa tutandet och trafiken!
Bussturen gar under natten och vi har unnat oss sovplatser, finns sittplatser ocksa. Vi skall vara framme i Hue pa morgonen i morgon.

Idag var vi pa lampjakt och hittade ner till kvarteret. Det blev en rosa lampa, ni kanner sakert igen den om ni ser den. Traditionell rund med en tofs under. Super sot! Den skall jag ha i vart hus sa smaningom!
Nar vi var dar och handlade kom "han med handen" efter oss. Det ar en tiggare som foljde efter oss skitlange haromdagen. Inte den jag skrev om utan en annan. Han ar verkligen entragen och idag kom han igen. Tva ganger!!! Hans smeknamn beror pa att ena handen saknar fingar. Hur hemskt som helst men vad skall vi gora???

Efter inkopet sa letade vi upp Little Hanoi, som var ett mysigt litet fik. Mattias at rakor med vitlok och brod, jag at baguett med avokado = vitlok samt bacon. Baguetterna ar ett arv fran tiden for Indokina, nar Vietnam (Och Kambodja) var franskt. Det var riktigt gott! Drack juice, kaffe mocha samt te till.
Sedan agnade vi en  god stund at att betrakta trafiken och alla superglana ekipage. Ibland har de sa mycket packning att foraren inte for plats ordentligt.

Nar vi kopt lampa och fikat akte vi till hotellet for att kolla vaskorna och nar de inte kommit drog vi ivag till kontoret. Det tog sin lilla tid och vi akte mc-taxi tillbaka (via krydd-, las- och godisgatan. Stannade inte, men anda!), naja nastan tillbaka. Fick ga de sista 5min da de inte hittade!

Nu kom den ena vaskan!!!! Det var min vaska!!! Forutom mina klader, snorklingssaker innehaller den neccecaren!!!
Fantastiskt! Skall ringa dem imorgon om var nya adress sa kanske vi far den andra med!

Som avslutning pa Hanoi tankte jag gora lite listor!!! Ni som kanner mig vet att jag alskar listor!
Hall tillgodo sa skall jag forsoka vara lite underhallande nu nar vaskan kommit och allt!!!

5 i topp - som vi sett transporteras pa en mc-
1. 3 Apelsintrad
2. 15 flak ol
3. 4 personer
4. en diskbank (kor som vanligt, haller med en hand)
5. en tv (kor som vanligt, haller med en hand)

5 i topp - jobbigast med Hanoi-
1. Att sakna vaskorna
2. Att det ar sa javla kallt
3. Att de tutar sa grymt mycket
4. Att det ar sa smutsigt (stadas iofs ordentligt pa natten)
5. Tiggare

5 i topp - nyutvecklade talanger hos resenarerna-
1. Kan numera kryssa rakt ut i en LIVLIGT trafikerad gata
2. Nar man kryssar blir man inte radd nar de tutar pa en.
3. Vietnamesika/engelska " Hav mi zii"? (Har ni min storlek?) "Wa prai?" (Vad kostar denna?) "AaaaAaaaAaaaa....." (utfyllnadslate under prutning, innan man ar overens.)
4. Inte ga pa (sa manga) blasnignar vid prutning.
5. Overleva pa valdigt begransade tillgangar.
*bubblare* Mattias har i avsakand av rakapparat utvecklat nagot som liknar en vietnamesisk mustach och den ar hellre an tjock!!! Nu ar den ju ofrivillig i hans fall, men tank pa alla dem har som kampar med sina sma stran!!! Ha ha ha!

5 i topp - roligast/bast med Hanoi-
1. Billigt!
2. Fina hantverk, billiga!
3. God mat, billig!
4. Harligt regelbefriat!
5. Water puppet show, gatsystemet och jazzklubben.

Sa! Det var dagens rapport!
Horde att blas-on var helt utan trafik igar kvall. Ha ha ha, underbart! Ar han lite vietnames, Bjorn?!

Kul att hora ifran dig Nina! Hoppas att allt ar bra med dig i Finland!

A-M och Lalle, kul att ni foljer oss! Men jag forstod inte, tyckte Lalle att vi hade mycket med oss?
Som kompletternade info kan jag saga att vi packat i tva 45l ryggor och en 20l (handbagage) och vi har gott om plats... Vi har packat riktigt lite. Men vi maste ju ha vissa saker da det handlar om hela 5v!!!!
Vi har dock inte kamerasladden, sa Helene och alla andra som vantar pa bilder far vanta lite till!!!

Sa skont att det gar bra med alla vara djur! Vi kunde se Tjorven framfor oss, bade pa muren och nar hon tjuvlyssnade! Det ar hon i ett notskal! Och lille Stubben! Det ar lite synd om honom som inte far sova i sangen!!! Ja, han ar bortskamd. Mycket mer an hundarna. Men han ar ju sa soooot det lilla hjartat!

Jaha nu ar det en minut kvar till pick-up innan resan. Hoppas att vi far tillfalle att ata, vi hade behovt det en gang till ikvall. Har vatten och marie-kex mer hann vi inte ordna. Den aldrig sinande, standia rusningstrafiken var mer galen an nagonsin och det var igenproppat pa gatorna.
Vi far nog mat!

Manga kramar fran oss!!

Eller vad säger du?!
Postat av: Anneli

Hej måste bara inflika att stubben fick sova i sängen i natt.. ända tills jag vaknat stup i kvarten av att han snarkade!! :) hehe.. helt otroligt, såå hemsk som jag är så fick han gå ut kl 4 på natten, när jag ännu inte fått någon ordentlig nattsömn... Han kommer bli överlycklig när ni kommer hem igen ;) kram!

2008-02-01 @ 13:10:16
Postat av: Eleonor

Jag tycker så synd om er m väskorna och så men jag skrattar gott åt det du skriver....
Ha en underbar resa... Jag följer er m spänning!
Kram

2008-02-01 @ 21:19:36
Postat av: Mam Kjärstin

Hej !
Sådär ja, det var första väskan det!
Nu rullar Ni alltså söderut...
måtte Ni där få både sol och värme!!
Även idag har Ni bjudit på spännande läsning vilket vi tackar varmt för!
Är man bara observant och vaken så kan man se mycket, det är tydligt.
Hur är det med dagsljuset där nere? När sänker sig mörkret och när blir det ljust igen?
Ser Ni några hundar eller hästar?
Verkar det vara grönt o frodigt eller torrt o magert?
Idag har det regnat och blåst rejält... inga jättelånga promenader, men kanske imorgon?
Hundarna tycker det är skönt att ligga framför brasan, Novas första natt här har varit lugn, vi har alla sovit gott!
Må så gott, njut av att vara lediga, vet att Ni har många som tänker på Er !
Kram fr mammi o gänget

2008-02-01 @ 22:58:28

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback