Kambodja!

Hej kara vanner!

Da ger vi oss i kast med dagens ovningar. Det ar bitvis ganska tungt (kansliga varnas), sa jag tyckte att det fortjanade en egen plats.

Vi begav oss med buss fran HCMC kl 06,30 i morse. Den avgick punktligt och hae AC sa det var bra!
Det tog inte sa lang tid till gransen, 2.5h kanske och vagen var bra! Lite innan gransen kom en fran bolaget och sa att han kunde fixa visa till oss for 25$
Sallan sa vi, det kostar 20 vid gransen. Men han forsokte och skrattade lite. Vi tog dock inte erbjudandet, av ren princip sak.
Forsta delen i proceduren ar att stampla ut fran Vietnam. Dar fick vi ta vaskorna fran bussen, in i en byggdad, ga igenom sakerhetskontroll, passkontroll och tillbaka till bussen. Korde en lite bit och fick sedan ga ur igen. Ja, vi som skulle fixa visa sjalv. Majoriteten i bussen gick pa smilfinkens erbjudande. Har fick vi forst fylla i visa blanketten och lamna foton pa oss sjalva. Sedan skulle det stamplas in i passen, sedan betalade vi ( 20 $ och ingen muta behovdes). Sedan fick vi ga igenom passkontroll IGEN och lamna vara departure/arrival card (blankett) som sattes in i passen, och sedan halsokontroll med en blankett. Dessvarre lag vara vaccinationsintyg i bussen (har aldrig behovt visa dem innan) men om vi betalde 1$ var sa fick vi en OK stampel anda!!!
Sedan kom vi ut till bussen!!!
Akte till Kambodjas huvudstad, Pnom Penh. Vagen var bitvis ganska dalig. Har ar det mer tort och dammigt. Precis om sodra Vietnam. Kor gar losa langs vagarna.

Vi var framme och installerade pa forst basta guest house kl 14. Mattias ville att vi skulle gora de planerade utflykterna pa samma sag. Jag tyckte att det lat stressigt, men vi gjorde sa. Vi skall aka bat harifran till Siam Rep och den gick 06.00 sa antingen detta eller stanna en hel dag och natt till. Vi hogg en tuc-tuc forare och korde igang.
Forsta stoppet var skjutbanan. Har kunde man prova pa diverse vapen! Vi valde 38mm pistoler och fick skjuta ca 10 skott. Det ar en ganska tung kansla att avfyra en pistol maste jag saga!
Efter att vi skjutigt fick jag se min tavla och det var flera skott som var ganska bra om jag far saga det sjalv. Jag ville inte ha den med mig sa var chauffor tog den med sig! Ganska sott tycker jag!
Det var inga vidare cermonier dar ute, utan vi kom in, skot och sedan akte. Hade varit kul med lite mer info och kuriosa, men men!

Vi satte oss i den gul-rod-randiga vagen och akte. Detta lag en bra bit utanfor stan sa vi hade ju lite transportstrackor. Nasta mal var Killing Fields.
Jag antar att de flesta av er har hort mer eller mindre om Pol Pot. Det har varit lite tal om hans regim pa senaste i TV. En nutida komunismhistoria innehallande fruktansvarda folkmord i otankbar omfattning.
Man ville ha en sjalvforsorjande stat (efter att ha varit koloniserade) och det skulle man skapa genom att undanroja alla larda personer. Det var genom arbete pa landet som landet skulle ga framat.
Larare, advokater, munkar - alla tankbara skulle sorteras ut.
Killing fields var ett avrattningscenter. Man har oppnat stora antal massgravar och flertalet finns fortfarande ooppnade...Det kandes valdigt overkligt att sa hemska saker skett pa denna fridfulla plats, en skogsglanta langt ivag fran stades hets. Det var lungt, varmt och stilla. Faglar och insekter trivdes i traden. Det var forst nar man sag att det vackra tornet var fullt med kranium som allvaret gick upp.
Staten har latit bygga ett monument, ett hogt torn som minne over dem som avrattades. Tornet innehaller ett stort stort glassap dar skallarna ar travade i mangder och ater mangder. Vi kopte tva blommor och tva rokelser for att hedra offren.


Bakom tornen finns groparna efterde massgravar som ar oppnade. De hade vait 6 m djupa och vissa innehollflera hundra lik. De oppnandes -89. I marken stack kladtrasor fortfarande upp. Omradet var fullt med kratrar efter gravarna, man kan inte ens forestalla sig hur manga manniskor som legat dar...


Var guide berattade att man kunde avrattas genom elchocker, halshuggning, yxhugg eller att man slogs mot ett trad. Det var speciellt vanligt nar man tog livet av barn. Vid det tradet som anvandes lag tander pa marken...


Platsen var valdigt lugn och fridfull och det var svart att forsta dessa grymheter.

Men stor vordnad och respekt tittade vi pa platsen dar instrumenten forvarats, var vantrummet funnits och var busslasterna stannat. Dessa var idag bara markerade med skyltar. De hade forstorts i vredesmod nar regimen stortades.


Tillbaka i stan besokte vi S21. Det var fran borjan en skola och gjordes om till landets storsta fangelse under Pol Pot. Har fangslades och torterades mangder av manniskor som utgjorde "hot" mot ledningen av landet.

Manga av dem som satt har dog eller skickades till Killing fields for avrattning.

Man gick fasansfullt, kallsinnigt metodiskt till vaga och fotograferade alla fangar. Pa omradet finns byggnad A-C och de innehaller flera vaningar med bara celler. I flera av dem finns foton av 100 tals fangar. Vissa med glada uppsyner, andra misshandlade, andra gravt undernarda och andra redan doda.

Bilder visade tortyrmetoder som anvants, en stor tavla forkunnade de regler som gallt for de intagna, flera instrument och fotbojor fanns att se.

Trots att de som fallit offer har lidit ofattbart och att de inte fatt nagon begravning sa var aven detta en fridfull plats.
Det ar ofattbart, men jag kan inte saga att det gav mig kalla karar. Bara en kansla av trotthet och att man inte forstar. Hur har detta kunnat handa i nutid???
Hur kan man plaga och doda manniskor pa sa hemska satt?
Hur kan man doda sa manga under sa kort tid?

-Tyst minut-



Nu var klockan lite efter 18 och var tuc-tuc korde oss tillbaka. Efter lite mat gick jag hit och Mattias satt kvar med en gammal favorit, Beer Lao! Klockan ar 21.45 och vi aker 06.30 med bat via Tone Saple varldes storsta sjo, till Siam Rep for att se tempelomradet Angkor Wat.

Vi bor i natt for 10 $, det var det dyraste och lyxigaste pa det ganska enkla stallet. Man kunde bo i singelrum for 3 $!
Maten kandes lite halvdyr, jamfort med Vietnam. Jag at god, men stark, indisk mat.
Nu skall vi snart sova, och inna dess kommer vi att fundera pa vad det egentligen ar vi har sett idag...

Vi hors snart igen!
Kramar till Er!


Eller vad säger du?!
Postat av: Britt-Marie

Hej igen!

Skönt att ni är friska igen.Kul att följa er resa,ni är ju verkligen ute och ser er om.Ni får se mycket som verkar både intressant och hemskt.Här hemma har vi fint väder just nu.0,5 grader,sol och klarblå himmel.Ni ligger förstås på stranden och har det skönt.Sköt om er och ha det bra. Kramar Britt-Marie och Lasse

2008-02-14 @ 10:33:27
Postat av: Marit

Usch och fy vilka syner ni fått vara med om. För mig känns det lite lagom att ta del av det så här på avstånd.
Tack för hälsningen på min födelsedag, imponerande att du lyckats hålla koll på det när ni är med om så mkt saker hela tiden. Dock var det en vanlig arbetsdag men på kvällen blev jag utbjuden på restaurang av mitt hjärta. Jag tror dock att vi fick i oss något som var mindre bra, för vi fick magknip resten av kvällen bägge två.
Jag ser fram emot att få se bilder som illustrerar den text ni skriver här på bloggen. Sköt om er och var försiktiga. Kram Marit

2008-02-14 @ 12:14:45
Postat av: Katrine

Hej
Usch, den där Pot var en elak jäkel. Påminner om Hitlerfasoner. Måste vara intressant att se på plats för man kan inte riktigt förstå det annars tror jag. Hoppas ni tagit foto... Jag är hemma idag med Max som har öroninflammation. Värdret är toppen. SOL !!!! och ganska kyligt (-2 grader imorse)
Sköt om er och ha det fortsatt bra !
Hugs från K

2008-02-14 @ 13:44:28

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback