Ny delkurs!

Idag har vi börjat en ny delkurs, den heter Rättsystemet.
Då skall vi ägna oss åt att förstå hur andra länders rättssystem påverkar vårt svenska. T.ex att EG-rätt går före svensk rätt. Vi kommer att titta på systemen i USA, Tyskland, Frankrike, Storbrittanien och till viss del även de nordiska länderna. Vi kommer att jämföra med Sverige och analysera skillnader och likheter.

Vi kommer även att beröra mänskliga rättigheter. Det tycker jag är spännande, med tanke på att vi besökte Kambodja i våras, där det i början av 80-talet begicks ett ofattbart folkmord. 25% av befolkningen mördades under 4 år, av politiska (kommunistiska) skäl. Det är så himla sjukt, man förstår inte att det kan hända i vår morderna tid. Att man varit i det landet, på avrättningscentrum, mött befolkningen gör att det blir mer verkligt att läsa om det.

Kursen är inte så lång, 6hp och eftersom det ger 1,5hp per vecka innebär det 4 veckors kurs.
Denna vecka har vi föreläsning i Folkrätt.

Folkrätten (latin: Ius gentium) är en juridisk disciplin och den offentliga delen av internationell rätt. Folkrätten är det rättssystem som reglerar förhållandet mellan stater. Internationella organisationer, till exempel FN, Internationella Röda Korset och Internationella domstolen i Haag, företag och enskilda individer berörs emellertid också av folkrätten. Wikipedia.

Nästa vecka har vi föreläsningar i
Mänskliga rättigheter (MR),
EKMR (är inte säker men tror att det står för Europeiska Konventionen för Mänskliga Rättigheter),
komparativ metod (bör betyda något i stil med "förståelse genom jämförelse"),
Materiell EG-rätt

Nästa vecka igen har vi föreläsning i
Europerisering av svensk rätt
IP-rätt (Internationell privat rätt)
Den veckan har vi även två seminarium. Till dessa kommer vi att ha både muntliga och skriftliga uppgifter, vi kommer att jobba i grupper om 5 personer.

Veckan därpå kommer vi att ha en tenta. Det kommer troligtvis vara en s.k "open-books" tenta.
Jag hade hört om detta innan men visste inte exakt vad den innebär. Men vår föreläsare Vladimir förklarade idag att man får ha med sig lagbok (det får man i princip alltid) men även anteckningar och läroböcker.
Man skall alltså kunna slå upp fakta och tentan fokuserar på förmågan att analysera och jämföra.
Man kan få en fråga som är i stil med "Vad innebär X regel i Europa Konventionen och vad ger den för effekter i svensk rätt?", man kan alltså inte slå upp svaret utan bara reglen och får analysera och dra slutsatser själv. Kanske genom att jämföra med andra länder där man redan sett sådan effekter.

Det skall bli en intressant kurs. Dess syfte är endast att introducera oss, den är alldeles för kort för något annat. Men man menar på Örebro Universitet att man behöver grundläggande kunskap i detta för att förstå andra saker som kommer sen. Samma resonemang var det med förra delkursen, processrätt. Vi kommer att läsa det igen, längre fram.
Vad jag vet så resonerar man inte så här på andra universitet, inte generellt sett iaf. Så detta är nog en av fördelarna med ett ungt ställe. För jag tycker definitivt att det verkar vettigt.
Så det är inte för att Örebro är ett ungt och oerfaret lärosäte med avsaknad av snobbiga anor som jag vill läsa på Snobb-metropolen Lund. Det är endast för att det är nära hem. Jag tror definitivt att detta är en bra utbildning. Besked om intag i Lund ges 9-12 dec. Ni håller väl tassarna?

På onsdag kör jag hem. Har 3 medpassagerare, så det blir en billig resa! Bra för jag har köpt en spännande och lite för dyr present till Mattias som fyller år på söndag. Han läser ju inte här men jag skriver ändå inte vad det är ännu!
På torsdag skall jag till Lund med Marit och träffa en person som vi i SHR ev skall köpa en kurs av (HudHygienistCertifikat), på fredag skall jag lämna bilen för hjulinställningar, klippa mig och jobba på ön.
På lördag skall vi först till Ebba (Mattias systerdotter) och äta 10-års frukost/lunch. På kvällen skall vi till Hardy & Jessica på fest med disco tema. Och på söndag fyller M år. På måndag EM kör jag hit igen. Även då 3 passagerare.

Må gott!


Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback