Tenta

Hej kära vänner!

Nu har jag gjort min första tenta på universitet!
Pjuuu!
Det känns helt ok.

Tiden var 14-18.
Det var 7 uppgifter med totalt 24 poäng.
Ämnet var processrätt, vilket handlar om hur en rättegång går till, bevisning, hinder för process etc.

Exempel på frågor:
Ge exempel på en regel i materiell lagstiftning, där både bevisbörda och beviskrav anges. (3p)

Förklara utförligt vad som skiljer domens rättskraft och domens laga kraft? (3p)

Vad finns det för några processuella garantier för att förberedelsen i tvistemål skall bli effektiv? Ange relevanta lagrum. (3p)

Hur definieras ett processhinder? Utveckla utförligt huruvida ett processhinder i tvistemål skall betraktas ex officio av rätten eller endast efter invändning av part? Ange relevant lagrum. (3p)

Förklara vad kumulation i tvistemål innebär och var i rättegångsbalken regler finns om detta institut. Redogör också för en fördel repektive nackdel med kumulationsinstitutet. (3p)

Vad innebär offentlighetsprincipen i processrättsligt hänseende och vad är syftet med denna princip? Var kommer den till uttryck i lagstiftningen? (3p)

Det kändes helt ok på tentan. Jag skrev på allt, hade (enligt mig) bra motiveringar och laghänvisningar på allt. Hoppas hoppas hoppas!

Imorgon skall jag hämta nyckeln till min nya lägenhet och sedan flytta in mina saker där!
Hejs svejs!

Eller vad säger du?!
Postat av: Annika

Hej vännen!



Jag tror på dig! Det gick säkert jättebra. Skönt att ha det överstökat kan jag tänka mig.

Jag har ett par semesterdagar framför mig, skönt! Har ju lilla Tigern här hemma så vi myser i soffan och promenerar i blåsten om vartannat. Imorgon ska det inhandlas saker till lördag, synd du inte kommer, vi får försöka klara oss i alla fall!



Lycka till med nya lägenheten, hoppas att flytten går bra!



Kramar A

2008-11-06 @ 22:16:00
Postat av: Kjärstin Andersson

Hej Christin !

Hoppas det gick bra ! Jag förstår inte så mycket av vad det handlade om, men det gör säkert du!



Jag och Anneli tapetserar för fullt där i deras innersta rum, en fondvägg med grå rosor på vit botten och övriga 3 väggar enf. grå. Fräscht!

Fortsätter och kanske avslutar imorgon.

Tråkigt att ni inte kan vara med på middagen här på söndag, men det kommer fler tillfällen.



Ha det riktigt bra i den nya lägenheten !

Spännande hela tiden, eller hur ?



Trevlig helg !



/ mammi.

2008-11-06 @ 23:26:54

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback