Hundvakt...

...behövs då och då.
Att behöva det när man befinner sig lång hemifrån visade sig vara lite komplicerat. Jag hittade ingen och fick tänka till ordentligt. Då kom jag på att Tjorvens uppfödare bor i Enköping! Jag kontaktade henne utan några motfrågor bestämde vi tid och plats.

Jag skall alltså på kurs och möte i Stockholm denna helgen och behövde någon som kunde ta hand om hundarna. Även om de fick bo på hotellet och komma med till kansliet på dagarna så tror jag inte att de skulle trivas i storstan. Var kissar man när det bara är asfalt överallt???

Tjorven har funnits i vår flock sedan våren -02. Då kontaktade Cecilia mig och frågade om jag ville ha en hund till! Jag hade nämligen vid den tiden Nellie, Tjorvens helsyster. Vid den tiden lade jag ner väldigt mycket tid på hundarna och var inte rädd för en utmaning till. Tjorven hade kommit tillbaka till uppfödaren pga att köparen inte "rådde" på henne, det var "mycket hund" sa Cecilia. Hos uppfödaren stannade Tjorven tills hon var 3 år, då behövde Cecilia minska hundbeståndet hemma.  Och nu har hon bott hos oss i 7år.

Tjorven är en speciell dam.
En liten tuff hockeypuck, spottar och fräser men är egentligen ganska osäker.
Hon är alltså 10 år i höst och frisk som en nötkärna. Inte ett spår, förutom grå nos, finns av åren som gått.

Man måste lära känna Tjorven. När man gör det ser man varför hon lever om när andra hundar är på ingående, det är ett uttryck av att "bättre fly än illa fäkta" hon är lite rädd för att bli attackerad. Det har hon blivit en gång, under sin tid hos Cecilia. Då var det ett gäng amstaffar som bestämde sig för att hon var för tuff. Cecilia har berättat att hon var osäker på om Tjoven skulle överleva...

När hon känner sig trygg är hon värdens mysigaste som älskar att sitta i knäet eller ligga i sängen och mysa. Långpromenader är hon gärna med på, hon blir aldrig aldrig trött.
När vi gick på hundsim simmade hon i 20 min utan att ens vara andfådd...
En idealisk uppgift för Tjorven är att vara "jobb-hund", hon var så duktig när hon var med husse på jobb. Då var hon trött på kvällarna. Tyvärr har vi inte den möjligheten nu, studenter som vi är.

Det ska bli spännande att höra vad Cecilia har att säga om våra små vovvar. Hon jobbar professionellt med hundar:
http://www.hundlotsenhunddagis.se/index.php
http://hundlotsen.com/index.htm

Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback