Lagen om tillsyn över hundar och katter

6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej vållade skadan.

Strikt hundägaransvar kallas det.
Hade Nova råkat trampa ihjäl hennes hund, eller bita den över ryggen eller vad som helst, så kvittar det att Nova var kopplad. Det kvittar att den tjejen var medvållande genom att gå fram till oss. Jag hade fått pröjsa för hennes hund.

Nova ÄR en snäll hund. Men hon och Tjoven kör på i bästa hells angels stilen ibland när vi möter andra hundar = hotar som faaan!!! Och just idag var de helt spralliga för jag hade just sprungit och busat med dem, de var helt uppe i varv och betedde sig som bastarder.
Och med djur vet man inte vad en sådan upphetsning och gruppåverkan kan leda till om det vill sig illa.

Men isf måste jag betala. Trots att hon trängde sig på.
Känns...konstigt....
Får skrika "Kom inte hit, stor arg hund, farligt" om jag ser henne igen...
Fast, det kanske finns något rättsfall i frågan som man skulle kunna åberopa om det hände under så speciella omständigheter. Så jag slipper betala för död dvärghund om Nova trampar på den. *Funderar*

Det låter kanske som om det var en allvarlig händelse?
Det var det inte.
Nova o Tjoven skällde på en annan hund och jag blev förfärad över mattens oförstånd.
Det var inte ens nära att det blev en död dvärghund...

Eller vad säger du?!

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback