Beskärning

Vår trädgård försummades ganska kraftigt för att inte säga totalt av den förra ägaren. Vildsådda blommor överallt, två häckar som fullkomligt tappat alla proportioner, massa lönnskott - vissa var faktiskt riktiga träd!

Framsidan av huset såg i sommras ut så här:


Sen jobbade vi lite:


Och efter det har vi jobbat lite till.

Så nu har vi plommonträdet i mitten och lavendel runt om. I rabatten utanför gräset står buxbom, pioner, iris, såpnejlika, stormhatt, daggkåpa och fingerborgsblomma. Alla planterades/flyttades under hösten. Jag är väldigt spänd på att se resultatet!!
Det kommer behövas lite fler växter, tänker mig förgätmigej och kanske stockrosor. Någonstans i trädgården vill jag också ha jätteverbena och lupiner, får se om det blir här.

Idag har jag i alla fall beskurit paradisbusken.
I min bok står det att man ska vara lite försiktig för att det skjuter hejdlöst med nya skott om man tar för mycket. Men det var omöjligt att bara ta lite, den hade så många grenar som skavde mot varandra och som var deformerade. Jag fick ta ca hälften, iiiiiii håll tummarna att det blir bra!

I helgen skar jag ner våra forsythior helt, det fanns inget att välja på - grenarna var u-formade och hade växt fast i marken.

Här under vårkanten ska jag klippa ner lavendel, klematis, schersmin, syrén, ribes, rosenkviten och oxelhäcken. Det ska bli så spännande! *nörd*

Om du saknar en bra beskäringsbok, kolla in denna!
Beskärningsboken
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356957

Eller vad säger du?!
Postat av: madde

Vilken fin trädgård ni skapar!!! Underbar.

Jag har mycket att lära, så de e så kul att läsa lite trädgårdstips.



Skagenast kolla in boken, här e nog en massa at beskära :)



Kram

2010-03-02 @ 17:28:08

Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback