Vikt :)

Här går det undan i svängarna! Vågen har tickar ner till -8,5kg och jag har hållt på i 6 veckor.
Hallelulja!

Beach 2010 med GI Viktkoll (bild från GI Viktkoll.se)
bild från GI Viktkoll.se

Det är vissa saker jag har lagt märke till under min viktresa.
1. Är man kort behöver man inte gå ner i vikt, då försvinner man. *ironi* "Vad ska du gå ner? Du får inte försvinna!"
2. 1-4kg är ok att prata om. Sedan blir folk lite besvärade.
3. Är man bara lite överviktig, som jag, så är det lite konstigt att man vill gå ner. Att vilja bli smal är fult.

Ja ni förstår nog. Det är inte alla som hejar på lika glatt som ni! Antagligen för att de känner att de själva borde gå ner, men inte orkar ta tag i det... Att jag blir en påminnelse som det.
Sedan finns det naturligtvis folk som kämpar på men inte får bra resultat...

Jag frågade ju vilken vikt ni tyckte var lämplig vid min längd. Ingen svarade :)
Jag förstår, det är ganska vanskligt. Och det bästa är väl att känna efter vad som känns bäst. Men jag måste påpeka att jag tyckte att det kändes bra innan. Eller jag intalade mig det. Vände och vred på mig framför speglen och tänkte "jag är väl inte så tjock".
Det är som något slags budord "kvinnor är inte tjocka, de inbillar sig". Ingen vågar säga: "gå ner några kilon, det mår du bra av". Då riskerar man att förolämpa någon, eller ännu värre orska hysterisk bantning. Väldigt laddat ämne.

Mitt BMI var tidigare 26,30, vilket klassas som övervikt, och nu 23, vilket är inom normalvikt.
BMI är ju ganska trubbigt verktyg och tar inte hänsyn till hur mkt muskler, fettprocent eller vilken benstome man har. Men en fingervisning är det ju allt. Och jag kan tappa ett antal kilo till utan att bli underviktig :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index

Gränsvärden för BMI definierade av WHO.

ViktklasserBMI
Undervikt mindre än 17,50
Lite Undervikt mindre än 18,50
Normalvikt 18,50–24,99
Övervikt 25,00–29,99
Fetma Mer än 30,00




Eller vad säger du?!
Postat av: Karro

Du är grym Christin! Du har lyckats otroligt bra!

Det är inte fult att vilja vara smal, även om du var långt ifrån att var tjock innan. Se... nu är man där igen... tassar som katten kring het gröt... :) Det är som att jag knappt vågar knysta att jag vill gå ner ett par kilo, inte många, men kanske 2 kg. Men det behöver jag ju VERKLIGEN inte!, sägs det då. Nä kanske inte för dig (tänker man), men för min egen trevnad och garderobs skull. Inte för att jag tycker att jag är tjock utan för att jag vill fortsätta vara smal. Varför måste jag tjocka på mig för att någon annan har gjort det och lider av dålig samvete för att de inte orkar ta tag i det? Mår de bättre för att jag är lite rundare?

Det viktigaste är bara att man gör saker för sin egen skull, inte för någon annans.

Men som sagt, det är en het potatis, och jag vågar knappt skriva det jag skrivit. :)

Kram på dig, du är min ständiga favvo-idol! :)

2010-05-11 @ 15:40:15
Postat av: Sophia

Grattis :D Bra jobbat och bra skrivet. Det är så typiskt avundsjuka människor som säger: Du får inte gå ner mer, då försvinner du!

Det fick jag höra många ggr i början på 90-talet när jag tappade ca40kg, väldigt snabbt.

Nu säger inte folk så, ännu, för de tycker väl att jag ska gå ner lite till :D Och det ska jag!



Sköt om dig och lycka till med allt!


Säg din mening här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback